Първите европейци са „живели заедно с неандерталците преди 45 000 години“, твърдят учени
Снимка: mirror.co.uk
The Mirror | 2024-02-04 | 20:36:36

Първите европейци са живели заедно с неандерталците преди 45 000 години, разкри ново изследване. Установено е също, че нашите предци са яли северни елени, вълнисти носорози и конско месо, за да оцелеят, докато са се криели от мразовития климат в пещери, обикновено обитавани от мечки и хиени, казват учени.

Пристигането на Хомо сапиенс в студения север географски ширини се е случило няколко хиляди години преди неандерталците да изчезнат в югозападна Европа, според техните открития. Генетичният анализ на костни фрагменти, открити на археологически обект в Германия, показва категорично, че съвременните хора - Хомо сапиенс - вече са достигнали Северна Европа преди 45 000 години, припокривайки се с неандерталците в продължение на няколко хиляди години, преди последните да изчезнат.

Констатациите установяват, че мястото близо до град Ранис, което е известно със своите фино олющени каменни остриета с форма на листа, е сред най-старите потвърдени места на съвременна човешка култура от каменната ера в северна централна и северозападна Европа.

Зооархеологът д-р Джеф Смит от университета в Кент казва, че анализът показва, че пещерата Ранис е била използвана периодично от хиени, зимуващи пещерни мечки и малки групи хора. Той каза: „Докато тези хора са използвали пещерата само за кратки периоди от време, те са консумирали месо от редица животни, включително северни елени, вълнисти носорози и коне.

„Въпреки че костите са били натрошени на по-малки парчета, те бяха изключително добре запазени и ни позволиха да приложим най-новите авангардни методи от археологическата наука, протеомиката и генетиката." Изследователите казват, че доказателствата за Homo sapiens и Homo neanderthalensis, живеещи рамо до рамо, са „в съответствие" с геномните доказателства, че два вида понякога се кръстосват.

Това също подхранва подозрението, че нахлуването в Европа и Азия от съвременните хора преди около 50 000 години е помогнало за изчезването на неандерталците, които са обитавали земята повече от 500 000 години. генетичен анализ, заедно с археологически и изотопен анализ и радиовъглеродно датиране на мястото на Ранис, са подробно описани в три статии, публикувани в списанията Nature и Nature Ecology and Evolution.

Каменните остриета в Ранис, наричани върхове на листа, са подобни на каменни инструменти, открити на няколко места в Обединеното кралство, Моравия, Полша и Германия. Поради предишни датировки се знае, че мястото Ранис е на 40 000 години или повече. Но без разпознаваеми кости, които да показват кой е направил инструментите, не беше ясно дали те са били продукт на неандерталци или на Хомо сапиенс.

Съавторът на изследването д-р Елена Завала от Калифорнийския университет в Бъркли каза: „Хомо сапиенс е създал тази технология и този хомо сапиенс е бил толкова далеч на север в този период от време, което е преди 45 000 години. Така че това са сред най-ранните Хомо сапиенс в Европа.“

Професор Жан-Жак Хюблин , от Collège de France в Париж, който ръководи проучването, каза: „Пещерата Ранис предоставя доказателства за първото разпръскване на Хомо сапиенс в по-високите географски ширини на Европа. Оказва се, че каменни артефакти, за които се е смятало, че са произведени от неандерталците, всъщност са били част от ранния инструментариум на Хомо сапиенс.

„Това коренно променя предишните ни познания за периода: Хомо сапиенс е достигнал северозапад Европа много преди изчезването на неандерталците в югозападна Европа." Д-р Завала проведе генетичен анализ на костни фрагменти от хоминиди от новите и по-дълбоки разкопки в Ранис между 2016 и 2022 г. и от по-ранни разкопки през 30-те години на миналия век.

Тъй като ДНК в древните кости е силно фрагментирана, тя използва специалист техники за изолиране и секвениране на ДНК, цялата митохондриална ДНК (mtDNA), която се наследява единствено от майката. Д-р Завала каза: „Ние потвърдихме, че скелетните фрагменти принадлежат на Хомо сапиенс. Интересното е, че няколко фрагмента споделят едни и същи митохондриални ДНК последователности – дори фрагменти от различни разкопки. Това показва, че фрагментите принадлежат на един и същи индивид или техни роднини по майчина линия, свързвайки ги нови находки с тези отпреди десетилетия."

Костните фрагменти първоначално бяха идентифицирани като човешки чрез анализ на костни протеини - област, наречена палеопротеомика. Чрез сравняване на митохондриалните ДНК последователности на Ranis с mtDNA последователности, получени от човешки останки на други палеолитни обекти в Европа, д-р Завала успя да изгради родословно дърво на ранния Хомо сапиенс в цяла Европа.

Всички освен един от 13-те Фрагментите от Ranis бяха доста подобни един на друг и, изненадващо, приличаха на mtDNA от 43 000-годишен череп на жена, открит в пещера в Чешката република. Единственият открояващ се групиран с индивид от Италия. Д-р Завала продължи: „Това повдига някои въпроси: дали това беше една популация? Каква може да е връзката тук? Но с митохондриалната ДНК това е само едната страна на историята. Това е само майчината страна. Ще трябва да имаме ядрена ДНК за да можем да започнем да проучваме това."

Работата, заедно с анализа на костни фрагменти, рисува картина на околната среда по това време и на диетата както на хората, така и на животните, които са обитавали пещерата вековете..

Д-р Завал казва, че наличието на северен елен, пещерна мечка, вълнест носорог и конски кости, например, показва студени климатични условия, подобни на условията в Сибир и Северна Скандинавия днес, и човешката диета въз основа на големи сухоземни животни. Изследователският екип стигна до заключението, че пещерата е била използвана предимно от спящи зимен сън пещерни мечки и хиени, само с периодично човешко присъствие.

Д-р Сара Педерзани от университета Ла Лагуна в Испания каза: „Това показва, че дори тези по-ранни групи Хомо сапиенс, разпръснати из Евразия, вече са имали известен капацитет да се адаптират към такива сурови климатични условия. Доскоро се смяташе, че устойчивостта на студени климатични условия се проявява едва няколко хиляди години по-късно, така че това е очарователен и изненадващ резултат."

Съавтор, д-р Хелън Фюлас, бивш Макс Изследователят на Планк, който сега е в Института Франсис Крик в Лондон, добави: „Доказателствата сочат, че Хомо сапиенс спорадично е обитавал мястото още преди 47 500 години.“

Източник: mirror.co.uk